Πέμπτη, 5 Μαΐου 2011

Γνωριμία με τη "Μάθηση μέσω Σχεδιασμού"

Αγαπητοί Συνάδελφοι,
αυτή είναι η πρώτη επίσημη ανάρτηση στο Blog. Εδώ θα γράψουμε τις πρώτες μας εντυπώσεις από την γνωριμία μας με το πρόγραμμα "Μάθηση μέσω Σχεδιασμού".
Πιο συγκεκριμένα, πως μας φαίνεται η ιδέα της συνεργασίας των εκπαιδευτικών για να ετοιμάζουν το μάθημά τους; Πως μας φαίνεται η ιδέα της διδασκαλίας μέσω συγκεκριμένων δραστηριοτήτων; επίσης ο σχεδιασμός των δραστηριοτήτων με βάση την ηλεκτρονική πλατφόρμα σχεδιασμού;
Τι πλεονεκτήματα ή μειονεκτήματα θεωρείτε ότι έχουν αυτές ή και άλλες προτάσεις της "Μάθησης μέσω Σχεδιασμού";
Κ. Σκορδούλης

10 σχόλια:

  1. Η συνεργασία με τους συναδέλφους πρίν ή και μετά απο το μάθημα είναι εκ των ούκ άνευ της διδακτικής διαδικασίας. Ολοι μας ρωτάμε ή ρωτήσαμε στο παρελθόν σχετικά με το μάθημά μας. Μια DataBase οπου θα περιγράφονται τα μαθήματα της σχολικής μας χρονιάς θα ήταν ευχής έργον για κάθε νέο συνάδελφο, αλλα και κάθε παλιό που θα ήθελε να ανανεώσει τη φαρέτρα του.

    Το πρόβλημα που υπάρχει είναι οτι η διάλεξη δεν τυποποιείται. Ακόμα και ο ίδιος καθηγητής θα δώσει διαφορετική διάλεξη στο κάθε διαφορετικό τμήμα της ίδιας τάξης στο ίδιο σχολείο οπου διδάσκει το ίδιο μάθημα το ίδιο θέμα. Πιθανόν οι 8 διαφορετικές δραστηριότητες θα βοηθήσουν την τυποποίηση των διαλέξεών μας και την εν τέλει δημιουργία της DataBase διαλέξεων.

    Στα μειονεκτήματα της LbD θα περιλάμβανα την μεγάλη απαίτηση για θεωρητική ενημέρωση. Οι 8 δραστηριότητες experiencing, conseptualizing, analysing and applying δεν είναι εύκολα κατανοητές. Και επιπλέον δεν ξέρω αν μπορώ να βρώ τα κατάλληλα experiening και applying σε όλες μου τις διαλέξεις. Π.χ. ποιά experiencings μπορώ να βρώ για την διδασκαλία της οξειδοαναγωγής σε επίπεδο Β Λυκείου Θετικής κατεύθυνσης, για να μην προχωρήσω στη διδασκαλία των τροχιακών ή της αλοφορμικής αντίδρασης στη Γ Λυκείου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Από την μέχρι τώρα γνωριμία μου με το πρόγραμμα «Μάθηση μέσω Σχεδιασμού» κατά τη γνώμη μου προκύπτουν τα εξής πλεονεκτήματα:
    α) προάγεται η επικοινωνία μεταξύ των εκπαιδευτικών και δημιουργείται μια διαφορετική κουλτούρα συνεργασίας από την οποία μπορεί να προκύψουν καλύτεροι σχεδιασμοί μαθημάτων και καλύτερα εργαλεία μάθησης,
    β) δημιουργείται ένα καλύτερο περιβάλλον συνεργασίας μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών,
    γ) χρησιμοποιούνται τα πλεονεκτήματα των νέων τεχνολογιών και
    δ) δημιουργούνται κοινόχρηστα σχέδια μαθημάτων.
    Ο σχεδιασμός των δραστηριοτήτων με βάση την ηλεκτρονική πλατφόρμα σχεδιασμού εισάγει μεν καινοτομίες στη δόμηση της μαθησιακής ενότητας αλλά κατά τη γνώμη μου παρουσιάζει ένα βασικό μειονέκτημα. Τυποποιεί και περιορίζει το σχεδιασμό του μαθήματος σε οκτώ γνωστικές διαδικασίες για όλα τα διδακτικά αντικείμενα, τα οποία όμως δεν είναι ποτέ ισοδύναμα! π.χ. ο σχεδιασμός ενός μαθήματος της Α΄ Λυκείου (αδράνεια, νόμοι του Νεύτωνα, τριβή, ενέργεια κ.λ.π. ) διαφέρει κατά πολύ από εκείνον ενός μαθήματος της Γ΄ Λυκείου (ατομικά φαινόμενα, πυρηνικά φαινόμενα κ.λ.π.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. 1. Η ιδέα της συνεργασίας μεταξύ των συναδέλφων του κλάδου είναι ενδιαφέρουσα διότι φαίνεται ότι δεν αφορά μια ευκαιριακή ανταλλαγή απόψεων, συζήτηση ή αίτηση για βοήθεια, αλλά γίνεται με συστηματικό τρόπο και οδηγεί στην συγκρότηση μιας κοινότητας που στόχο έχει την βελτίωση σης μαθησιακής διαδικασίας. Αυτό θα ήταν καλό να έχει ως αποτέλεσμα την δημιουργία μιας συλλογικής εμπειρίας, ένα είδος γνώσης, και καλό θα ήταν επίσης να καταγράφεται.
    2. Ο σχεδιασμός του μαθήματος με τον συγκεκριμένο τρόπο που προτείνει το πρόγραμμα έχει το εξής κατά την άποψη μου ενδιαφέρον στοιχείο: Θέτει ως στοιχείο της διδασκαλίας του κάθε μαθήματος τη λειτουργική συνύπαρξη μιας σειράς από διαφορετικούς στόχους οι οποίοι συνοδευόμενοι από τις κατάλληλες διεργασίες θα βελτιώσουν το συνολικό αποτέλεσμα διότι ο ρόλος προτείνεται να είναι συμπληρωματικός. Να επισημάνω η προετοιμασία των μαθημάτων θέτει κάθε φορά στόχους αυτού του είδους. Αλλά είτε οι στόχοι αυτοί δεν διατυπώνονταν με ρητό τρόπο ώστε να συνοδεύονται από τις κατάλληλες ενέργειες, είτε δεν αφορούν το σύνολο τους ώστε να δημιουργούνται κενά στην διαδικασία.
    3. Η φόρμα τέλος σε ηλεκτρονική μορφή είναι χρήσιμη στο βαθμό που έχουμε πρόσβαση σε σχέδια μαθήματος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Διδάσκω επί σειρά πολλών ετών και πιστεύω ότι μεταξύ των συναδέλφων των Φυσικών επιστημών ανέκαθεν υπήρξε και υπάρχει συνεργασία. 'Όμως στη "μάθηση μέσω σχεδιασμού" η εμπειρία μου ήταν πρωτόγνωρη και διαφορετική.
    Προαπαιτούμενα γι τέτοιους ομαδικούς σχεδιασμούς είναι:
    1)να έχουμε ξεπεράσει τον εαυτό μας
    2)να μπορούμε να βρούμε κοινούς κώδικες επικοινωνίας μεταξύ μας - να υπάρχει "χημεία"
    3)να αποδεχόμαστε τα τελικά αποτελέσματα της μάθησης σε επίπεδο ευθυνών για το αποτέλεσμα, κυρίως αν αυτό είναι ακόμα και μια διαφορετική άποψη για κάποιο θέμα να έχουμε τη διάθεση ακόμα και για συμβιβασμούς αρκεί να μη γίνεται αντιληπτό από τους διδασκόμενους
    Η δικιά μας συνεργασία πέτυχε απολύτως . Θεωρώ ότι η συμβολή και των τριών μας ήταν σημαντική, προς τη σωστή κατεύθυνση.
    Βασικό πλεονέκτημα αυτού του σχεδιασμού είναι κατά τη γνώμη μου το μύνημα που δίνουμε στους μαθητές μας για το ομαδικό πνεύμα και τα θετικά αποτελέσματα της όποιας συνεργασίας.
    Μειονέκτημα ίσως αποτελεί το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος σχεδιασμός δεν παρέχει τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να ξεφύγει από το πλαίσιο του μαθήματος .Ιδιαιτέρως πολύ συχνά το ίδιο μάθημα μπορεί να το διδάξει με διαφορετικό τρόπο σε διαφορετικό τμήμα, αφού τα διαφορετικά παιδιά προβάλλουν άλλα ερεθίσματα και έτσι προκύπτουν διαφορετικές δραστηριότητες - ανάλογες προς τα διαφορετικά τους βιώματα από την καθημερινότητά τους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Κάθε διδακτική ενότητα προυποθέτει και την προετοιμασία της από τον εκπ/κό. Ομως η "Μάθηση μέσω σχεδιασμού" δίνει μια μοναδική ευκαιρία για διεύρυνση της συνεργασίας που εμπνέει το περιβάλλον στο 3ο Λύκ. Ηλιούπολης. Το άρτια οργανωμένο εργαστήριο (από το συνάδελφο Γιάννη Αργύρη),το κλίμα συναδελφικότητας,η προσμονή στα μάτια των μαθητών είναι τα ισχυρότερα κίνητρα.
    Οι δραστηριότητες έπρεπε να σχεδιασθούν με κριτήριο την επίτευξη των διδακτικών στόχων στη μικρότερη χρονική διάρκεια.
    Η δυσκολία σχεδίασης των δραστηριοτήτων με βάση την πλατφόρμα ήταν μεγάλη δεδομένου ότι δεν υπήρχε προηγούμενη εμπειρία.
    Σημαντικό πλεονέκτημα της LbyD θεωρώ ότι είναι η εικόνα επαγγελματισμού που δίνεται στο μαθητή και η εικόνα συνεργατικού πνεύματος στο σχολικό περιβάλλον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Η συνεργασία είναι αναγκαία , όχι μόνο μεταξύ των συναδέλφων, αλλά και γενικά μεταξύ των ανθρώπων. Από την πρώτη αυτή εμπειρία που είχα κατάλαβα ότι, έχοντας τους κατάλληλους συνεργάτες, (προσωπικά είχα την ευτυχία αλλά και την τιμή να συνεργαστώ με τον κ. Δούμα ) μπορείς να επιτύχεις σίγουρα τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. Αν δε θέλεις γενικά να συνεργαστείς, χάνεις πολλά. Αν νομίζεις ότι τα ξέρεις όλα, τότε αυτό έχει πολύ κακό αντίχτυπο στην απόδοση, και όχι μόνο, των μαθητών.
    Σίγουρα είναι καλή η ιδέα της διδασκαλίας μέσω κάποιων δραστηριοτήτων αλλά δεν μπορεί να είναι συγκεκριμένες οι δραστηριότητες αυτές για όλες τις μαθησιακές ενότητες.
    Μια πιο λειτουργική και εύχρηστη ηλεκτρονική πλατφόρμα είναι σίγουρα ένα πολύτιμο εργαλείο γιατί υπάρχει η δυνατότητα του ανασχεδιασμού και της αποθήκευσης. Τώρα στην αρχή είναι μειονέκτημα που δεν υπάρχουν πολλές εργασίες. Όταν όμως τα πρώτα αυτά μαθήματα διδαχτούν πάλι, το όφελος των παιδιών θα είναι μεγάλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Η συνεργασία είναι απαραίτητη μεταξύ των συναδέλφων. Μέσω της συνεργασίας βελτιώνεται ο εκπαιδευτικός και τα παιδιά ωφελούνται περισσότερο.
    Η ιδέα της διδασκαλίας μέσω κάποιων δραστηριοτήτων είναι απαραίτητη αλλά δεν μπορεί να είναι συγκεκριμένες οι δραστηριότητες αυτές για όλες τις μαθησιακές ενότητες.
    Η ηλεκτρονική πλατφόρμα είναι χρήσιμη γιατί υπάρχει η δυνατότητα του ανασχεδιασμού και της αποθήκευσης. Όμως είναι μειονέκτημα η πρώτη εφαρμογή για κάθε μάθημα ξεχωριστά. Η δημιουργία βάσης δεδομένων σχεδίων μαθήματος, διευκολύνει τη διδασκαλία μετά το δεύτερο χρόνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή