Κυριακή, 8 Μαΐου 2011

ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

Αγαπητοί Συνάδελφοι,
εδώ γράφουμε τις εντυπώσεις μας και τα σχόλιά μας από την πρώτη επαφή μας με την πλατφόρμα σχεδιασμού της μαθησιακής ενότητας (αν υπήρξαν τεχνικές και οργανωτικές δυσκολίες κλπ.). Επίσης με ποιά κριτήρια σχηματίστηκαν οι ομάδες των εκπαιδευτικών και πως επιλέχθηκε το θέμα της μαθησιακής ενότητας που θα διδάξετε. 

10 σχόλια:

  1. Σε εθελοντική βάση οι 3 που προθυμοποιήθηκαν απο το σχολείο μας σχηματίσαμε την ομάδα.

    Το θέμα της διάλεξης που σχεδιάσαμε επιλέχτηκε διότι ηταν το μόνο που ήταν διαθέσιμο στο λίγο διδακτικό χρόνο που μας απέμενε.

    Τεχνικές και οργανωτικές δυσκολίες μείζονος σημασίας δεν νομίζω οτι αντιμετωπίσαμε. Βέβαια νομίζω οτι η εμπειρία που είχα με το software των Wiki και Joomla με βοήθησε στον χειρισμό της πλατφόρμας. Απο την άλλη υπάρχουν κάποια bugs στο software του LbD τα οποία είναι μικρής σημασίας αλλα είναι εκεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η συμμετοχή στο πιλοτικό πρόγραμμα του 5ου Λυκείου Ηλιούπολης έγινε μετά από πρόταση του Σχολικού μας Συμβούλου κ. Βλάχου Ιωάννη, τον οποίο ευχαριστούμε πάρα πολύ, διότι μας δόθηκε η δυνατότητα να έχουμε μια πρώτη επαφή με τη νέα πρόταση σχεδιασμού μαθημάτων φυσικής.
    Η ομάδα μας συγκροτήθηκε από δύο Φυσικούς και ένα Χημικό με μοναδικό κριτήριο ότι και οι τρεις διδάσκουμε στην Α΄ Λυκείου και άρα θα μπορούσαμε να επιλέξουμε κοινό θέμα.
    Επιλέξαμε ως θέμα τη «Μηχανική Ενέργεια», διότι ήταν μία από τις τελευταίες ενότητες που θα έπρεπε να διδάξουμε στα τμήματά μας με βάση το Αναλυτικό Πρόγραμμα της Α΄ Λυκείου, ώστε να μας δοθεί ο απαραίτητος χρόνος για το σχεδιασμό της μαθησιακής ενότητας.
    Η πρώτη επαφή μας με την πλατφόρμα σχεδιασμού μας δημιούργησε αμηχανία σχετικά με το αν θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις της, διότι ορισμένες από αυτές για μένα προσωπικά ήταν πρωτόγνωρες. Π.χ. ποια δραστηριότητα θα έπρεπε να καταχωρήσουμε στην εννοιολόγηση της δυναμικής ενέργειας με ορολογία και ποια στην εννοιολόγηση με θεωρία; Θα έπρεπε να καλύψουμε και τις οκτώ γνωστικές διαδικασίες;
    Επίσης, εντοπίσαμε ορισμένες τεχνικές δυσκολίες όπως ο σχεδιασμός πινάκων και η μεταφορά εικόνων.
    Τέλος, η συνεργασία μας γινόταν σε καθημερινή βάση στο χώρο του σχολείου και πιστεύω ότι ήταν άψογη. Αυτό βέβαια οφείλεται κυρίως στην προηγούμενη συνεργασία μας για το σχεδιασμό των εργαστηριακών ασκήσεων Φυσικής Α΄ Λυκείου, η οποία υπάρχει επί σειρά ετών και θα συνεχίσει να υπάρχει ανεξάρτητα από το τρέχον πιλοτικό πρόγραμμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. η ομάδα μας συγκροτήθηκε από τους φυσικο-χημικούς και τη διευθύντρια του σχολείου (9ο Αθηνών) Το θέμα που επιλέξαμε ήταν η ‘δύναμη Laplace” και το κριτήριο της επιλογής ήταν ότι η ενότητα αυτή ήταν η τρέχουσα, αυτή που θα έπρεπε να διδαχθεί στα επόμενα μαθήματα. Επίσης αποφασίσαμε σαν ομάδα οι δύο φυσικοί να είναι οι συγγραφείς του σχεδίου, λόγω ειδικότητας, και οι άλλοι δύο να αναλάβουν τον καθοδηγητικό, συμβουλευτικό και κριτικό ρόλο.

    Η πρώτη απόπειρα σχεδιασμού είχε σαφώς κάποιες τεχνικές δυσκολίες που αφορούσαν στο χειρισμό του προγράμματος, αλλά αυτές ξεπεράστηκαν εύκολα. Οι πραγματικές δυσκολίες αναδείχθηκαν επί του περιεχομένου. Συγκεκριμένα, έπρεπε καταρχήν σε θεωρητικό επίπεδο να ξεκαθαρισθεί ποιο είναι κατάλληλο περιεχόμενο για τις διάφορες μορφές στόχων και κατά συνέπεια ποιες οι κατάλληλες διδακτικές ενέργειες που τους επιτυγχάνουν. Διαπιστώσαμε ότι για κάθε μαθησιακή ενότητα ο σχεδιασμός δεν είναι δυνατόν να περιλαμβάνει όλους τους στόχους. Για παράδειγμα στο «εφαρμόζοντας κριτικά» είναι δύσκολο να προχωρήσουν οι μαθητές σε πρωτότυπες εφαρμογές. Ακόμα ότι κάποιες έννοιες έχουν αποκτήσει βιωματικό περιεχόμενο και στόχοι βιωματικοί και εννοιολογικοί να αλληλεπικαλύπτονται.
    Σε γενικές γραμμές όμως η φόρμα σε καθοδηγεί και αυτό είναι καλό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αρχικά υπήρξε ενθουσιασμός γενικώς για το γεγονός ότι παρά τις δύσκολες συγκυρίες, κάποιοι τουλάχιστον προσπαθούν να ταράξουν τα λιμνάζοντα ύδατα στη μέση εκπαίδευση! Θεώρησα ότι επρόκειτο για ένα απλό σχέδιο μαθήματος σαν τα άλλα που έκανε ο καθένας μας για το μάθημά του έως τώρα. Στη συνέχεια και μετά την πρώτη μας συνάντηση με τους υπόλοιπους όπου είχαμε σαφείς οδηγίες και γνωριμία με την πλατφόρμα ... μου έφυγε ο πρώτος ενθουσιασμός!

    Οργανωτικές ή τεχνικές δυσκολίες στις συναντήσεις μας δεν υπήρξαν κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού, αφού είχαμε στη διάθεσή μας αρκετό χρόνο σαν ομάδα και συγκεκριμένα κάθε πρωί στο σχολείο μέχρι το μεσημέρι. Έτσι κατορθώσαμε να οργανώσουμε τη συνεργασία μας πολύ καλά και δεν παρουσιάστηκαν τεχνικά προβλήματα ως προς αυτό.

    Υπήρξαν όμως οργανωτικές και τεχνικές δυσκολίες στο σχεδιασμό της συγκεκριμένης ενότητας και αναφέρομαι στις απαιτήσεις της πλατφόρμας σε σχέση με το θέμα της μαθησιακής ενότητας. Οι όροι εννοιολόγηση με θεωρία, εννοιολόγηση με ορολογία, βιωματικοί στόχοι, εννοιολογικοί στόχοι, κλπ, ήταν όροι που τουλάχιστον εγώ προσωπικά δεν είχα συνειδητοποιήσει μέχρι πρότινος, παρ' ότι δουλεύω επί σειρά κάποιων ετών. Η δυσκολία μου λοιπόν ήταν στη σωστή καταχώρηση των δραστηριοτήτων και των στόχων στην πλατφόρμα. Εκεί έπαιξε σημαντικό ρόλο η ομάδα συνεργασίας που είχαμε.

    Δυσκολία συναντήσαμε στη μεταφορά εικόνων όπου όμως σημαντική ήταν η βοήθεια που μας παρείχε το τρίτο μέλος της ομάδας, ο Χημικός μας , ο οποίος έχει την επάρκεια στον τομέα της πληροφορικής.
    Είχαμε επίσης αρκετά πράγματα να συμπεριλάβουμε στην ενότητά μας, αλλά υποχρεωθήκαμε να αφήσουμε μόνο μερικά από αυτά ώστε να καλυφθεί η μία διδακτική ώρα. Πολύ συχνά αυτό προσδιορίζει και τον τρόπο της δουλειάς μας, σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα ώστε , να είμαστε σε θέση να ολοκληρώνουμε τη διδακτέα ύλη.

    Την πρόταση για συνεργασία, μας την έκανε ο κύριος Βλάχος Ιωάννης, σύμβουλος των φυσικών επιστημών. Αποδεχτήκαμε την πρόσκληση και έτσι συγκροτήθηκε αμέσως η ομάδα μας (με 2 Φυσικούς και ένα Χημικό). Είναι η πρώτη φορά που κληθήκαμε να δημιουργήσουμε μία κοινή μαθησιακή ενότητα για τις ανάγκες ενός πιλοτικού προγράμματος.

    Το θέμα το επιλέξαμε ως εξής: 1)Θα έπρεπε καταρχάς να είναι το ίδιο για την ομάδα. 2)Θα έπρεπε να διδαχτεί σε τάξη όπου διδάσκουν τουλάχιστον οι δύο Φυσικοί και άρα στην Α΄ Λυκείου 3)θα ήταν μια μαθησιακή ενότητα την οποία θα διδάσκαμε ούτως ή άλλως κατά το ελάχιστο χρονικό διάστημα που απέμενε.
    Έτσι κατορθώσαμε να ολοκληρώσουμε και τη διδακτέα ύλη.
    Αποφασίσαμε λοιπόν ότι θα είναι η "ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ'. Ασφαλώς δε μπήκαμε στη διαδικασία να επιλέξουμε διότι πιστεύουμε ότι σε μία πιλοτική εφαρμογή πρέπει να αναδεικνύονται με σαφήνεια όλα τα αποτελέσματά της. Άρα τα συμπεράσματα θα είναι και πιο κοντά στην πραγματικότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. H ομάδα μας συγκροτήθηκε από ορισμένους φυσικούς το χημικό το βιολόγο και τη διευθύντρια του σχολείου (3ο ΓΕΛ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ). Το θέμα που επιλέξαμε ήταν τα ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ και ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΗ ΚΑΜΠΥΛΗ ΠΗΓΗΣ. Το κριτήριο της επιλογής ήταν ότι οι ενότητες αυτές θα έπρεπε να διδαχθούν στα επόμενα μαθήματα.
    Η πρώτη επαφή μας με την πλατφόρμα σχεδιασμού μας δημιούργησε ερωτηματικά σχετικά με το πως θα μπορέσουμε να "περάσουμε" τα στοιχεία του μαθήματος στη τάξη, μέσω νέων δυνατοτήτων που προσφέρουν τα blogs. Προσωπικά δεν είχα επιχειρήσει κάτι τέτοιο στο παρελθόν.
    Η συνεργασία μας με τον geo-an γινόταν σε καθημερινή βάση στο χώρο του σχολείου και πιστεύω ότι ήταν άψογη. Αυτό βέβαια οφείλεται κυρίως στην προηγούμενη συνεργασία μας για το σχεδιασμό των εργαστηριακών ασκήσεων Χημείας και Βιολογίας, η οποία υπάρχει για αρκετά χρόνια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Η ομάδα μας (Αργύρης Γιάννης, Γεωργιάδης Αντώνης) επέλεξε τη σχεδίαση του μαθήματος "ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ:Παρασκευή-Αραίωση-Ανάμιξη δ/των της ίδιας ουσίας" επειδή η εργαστηριακή διδασκαλία απαιτεί μια ομαδοσυνεργατική προσέγγιση. Η σχεδίαση είχε επαναληφθεί στα πλαίσια δειγματικής διδασκαλίας εισαγωγικής επιμόρφωσης του 1ου ΠΕΚ Αθήνας τα προηγούμενα έτη. Ομως η δυνατότητα που δίνεται από τη δημιουργία ενός blog απογειώνει την ανταπόκριση των μαθητών.
    Η δυσκολία στη χρήση του σιφωνίου πλήρωσης ξεπερνιέται αν το χρησιμοποιήσουμε μόνο 1 φορά δηλ. αραίωση 10 ml σε 100 ml τελικό όγκο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Πρέπει να είναι κανείς πολύ εξοικειωμένος με τους υπολογιστές για να κατανοήσει τη συγκεκριμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα. Κάποιος που

    κατέχει καλά το πως λειτουργεί πρέπει να σε ενημερώσει επαρκώς για να μπορέσεις να ξεκινήσεις. Η μετάφραση των αγγλικών όρων στα

    ελληνικά δεν ξέρω αν είναι επιτυχής. Οι έννοιες πάντως, εμένα, μου φαίνονται λίγο γενικές και ασαφείς.
    Οι ομάδες σχηματίστηκαν με βάση την ιδιότητα του εκπαιδευτικού και τη διδασκαλία κοινών ενοτήτων. Θέλαμε το θέμα να έχει σχέση με την

    άμεση καθημερινότητα του παιδιού έτσι ώστε να τραβήξει πιο έντονα το ενδιαφέρον του και την προσοχή του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Η πλατφόρμα δεν είναι σχεδιαστικά λειτουργική, όμως μετά την κατανόηση της λειτουργίας της, η συμπλήρωση ήταν σχετικά εύκολη και γρήγορη.
    Σχηματίσαμε ομάδες με βάση τις ειδικότητές μας και τα μαθήματα που διδάσκουμε. Αναζητήσαμε ένα μάθημα που να έχει άμεση σχέση με την καθημερινότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή